دماغك عفريتك





جيت فمرة كنت نايم بالليل وحاجة اتحركت حواليك فحسيت إن ده ممكن يكون عفريت؟ وفضلت تفكر شكل العفريت ده إيه وإنه جاي عليك وأنت حاسس بيه؟ هل ده طبيعي إن إحنا نفكر فكده حتي لو مافيش حاجة من دي بتحصل حوالينا؟
لو أنت من الناس اللي حصلت معاهم الموقف دي خليني اشرحلك ليه ده حصل؛
بص علي صورة رقم [1] وقلي شفت إيه؟ من أول ما تشوف الصورة هاتحس إنك شفت رأس إنسان وفي دخان طالع منه، مع إن في الحقيقة أنت شايف جزء من غيوم في السماء، والظاهرة دي اسمها apophenia أو الاستسقاط، ودي بتبقى محاولة من دماغك إنها تربط شوية أشياء منفصلين مالهمش معنى وتديهم معنى جديد.
عاوزك كمان تبص علي صورة رقم [2] وأكيد كلنا عارفين الصورة دي من فيلم beauty and the beast وإن الحاجات دي اللي فالصورة كانت بتتكلم وتتحرك وتغني وتبكي و مجاش فدماغك إن دي حاجة غريبه أوي بالعكس إحنا كنا بنستمتع بالمشاهد دي وغيرها طبعًا من أفلام Disney أو أفلام تانية بتجيب الحيوانات أو أي شيء وتنسبله صفات من الإنسان ودي ظاهرة ال Anthropomorphization أو الأنسنة؛ وهي إنك تدي الحيوانات أو الأشياء اللي حواليك صفة من صفات الإنسان.
خلينا نرجع للوقت اللي سمعت فيه حاجه بتتحرك، إيه اللي خلاك تفكر إن فيه حاجة هي اللي ساعدت في الحركة عن قصد مش أي حركة ممكن تحصل وأنت ماتركزش فيها، ودي هي ال Need for closure اللي بتوصف رغبة الإنسان إنه يكمل الحدث اللي شافه أو سمعه ودي هاتحسها لو بصيت علي الصورة رقم [3]، في شكل هندسي متكرر بتبص عليه وبتلاقي نفسك استنتجت شكل تاني وهو النجمة، رغم إن مافيش شكل نجمة ده أو خطوط بتعرفك أبعادها، ولكن رغبتك فإنك تدي للأشكال دي نتيجة أو إجابة علي وضعهم فالصورة هو اللي دفعك إنك تشوف النجمة في الأخر.
كل ده هايخلينا ندي الحركة اللي سمعناها وإحنا بالليل حاجه اسمها agenticity وهي إني أبدل عدم معرفتي بالحركة بكائن واعي agent هو اللي عملها وأبدأ أدي صفات إنسانية للكائن ده إنه بجسم ورأس وبيعرف يفكر وعنده النية إنه يؤذيني وأخاف، ودي حاجة طبيعية إنك تفكر كده أو تدي الإنطباعات دي عن الأشياء اللي حواليك، بالعكس بعض الظواهر دي مش بتكون موجودة فحالات زي مرضي الفصام أو أصابات الدماغ، بس ده مش معناه إن الحركة اللي سمعتها كانت من عفريت جاي يقتلك. :)